zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

22 września 2016

Innowacyjność na 10 sposobów

Choć zwykle kojarzona jest z nowatorskimi produktami, w praktyce innowacyjność może dotyczyć wielu obszarów działania firmy – operacji biznesowych, budowania komplementarnej oferty, po sposoby interakcji z klientami.

Opracowana przez amerykańską firmę Doblin metodyka opisana w książce „Ten types of innovation” dotyczy 10 obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Niewątpliwą zaletą tej książki jest to, iż zawarte w niej inspiracje mogą być odniesione do każdej firmy, niezależnie od wielkości czy specjalizacji. „10 rodzajów innowacji” pozwala spojrzeć na biznes po nowemu, i zacząć szukać pomysłów na rozwój firmy w trzech głównych obszarach: wewnętrznego funkcjonowania, oferty rynkowej oraz komunikacji z rynkiem. Jakie kierunki innowacji wskazują autorzy?

  1. Innowacja w modelu osiągania zysków

Sposób pozyskiwania przychodów przez przedsiębiorstwo jest czymś fundamentalnym i zazwyczaj wynika z raz utrwalonego modelu działania. Gdy jednak zmieniają się modele zakupowe klientów (głównie dzięki rozwojowi technologii mobilnych i Internetu) , tworzy się nowa przestrzeń, w której można zmieniać sposób zarabiania. Za przykład może posłużyć sprzedaż oprogramowania: przez lata producenci uzyskiwali przychody jednorazowo ze sprzedaży licencji. Obecnie coraz częściej sprzedają oprogramowanie w formie subskrypcji, uzyskując odnawialne przychody. Poszukiwania innowacji na tym polu warunkują oczekiwania klientów, moda, trendy, pojawiające się szanse rynkowe.

  1. Sieci innowacji

W dzisiejszym „hiper-połączonym” świecie, w którym wszyscy potencjalnie mogą mieć ze sobą kontakt, firmy nie muszą robić wszystkiego samodzielnie. Innowacje sieciowe polegają na poszukiwaniu elementów biznesu innych przedsiębiorstw (np. procesów, technologii, ofert, kanałów sprzedaży), które można wykorzystać na swój użytek. Obecnie jest coraz więcej możliwości rozwijania własnego potencjału i odpowiadania na potrzeby klientów bez posiadania infrastruktury i know-how. Przykładem może być Dolina Krzemowa, która stwarzając warunki do swobodnej i spontanicznej współpracy między różnymi firmami stała się kolebką rozwoju nowych technologii. Innowacje sieciowe pozwalają także zarządzającym na dzielenie ryzyka związanego z obsługą przedsięwzięć realizowanych dla klientów.

  1. Zmiany w strukturze firmy

Organizacja może przez lata stanowić niezmienny, trwały szkielet. Jednak dynamiczna rzeczywistość rynku dóbr, usług i pracy daje coraz więcej możliwości modyfikacji sposobu, w jaki zorganizowane jest przedsiębiorstwo (weźmy pod uwagę np. outsourcing, telepracę czy nowoczesne modele budowania i zarządzania zespołami). Innowacje w zakresie struktury organizacji obejmują także niematerialne i unikalne dobra, które tworzą wartość firmy. W jednej firmie może być to np. własny system zarządzania talentami, w innej sposób motywowania pracowników bazujący na wykraczających poza Kodeks Pracy przywilejach urlopowych. Innowacje w tym zakresie nie muszą się zresztą odnosić tylko do kadr. Mogą również dotyczyć zarządzania finansami, pionami biznesowymi czy IT.

  1. Procesy

Innowacyjność można także wdrażać w obszarach poszczególnych procesów biznesowych. Szczególnie dzięki temu typowi innowacji firmy stają się bardziej efektywne i elastyczniejsze, przez co szybciej adaptują się do wymagań rynku. Za przykład może posłużyć wykorzystanie przez firmę rozwiązań z chmury, dzięki którym różni użytkownicy mogą w tym samym czasie edytować, przesyłać i akceptować dokumenty niezbędne do realizacji zamówień klientów. Zastosowanie technologii pozwoliło skrócić proces, dzięki czemu skrócił się również czas realizacji zamówień.

  1. Produkty nowe zamiast odnawianych

Innowacje produktowe są tym, do czego większość firm ogranicza innowacyjność w ogóle. Jednocześnie autorzy „10 typów innowacji” zauważają, że w większości przypadków mamy do czynienia jedynie z odnawianiem już istniejących produktów, a nie faktycznymi innowacjami, które wprowadzają nowe wartości i funkcjonalności. Jednocześnie tego typu innowacje najłatwiej skopiować, co prowadzi do szaleńczego wyścigu między konkurentami, jak ma to miejsce w przypadku np. smartfonów, w branży AGD czy w motoryzacji.

  1. Oferta jako system produktów

Jednym z kierunków poszukiwania innowacyjności jest praca nad poszerzaniem oferty, tak by stawała się coraz bardziej komplementarna. Tego rodzaju propozycje rynkowe urzekają klientów, ponieważ dają poczucie, że firma identyfikuje się z potrzebami klientów – rozumie ja, a nawet wyprzedza. Przykładem może być firma Nike, która oferując buty do biegania wprowadziła także na rynek nowoczesne urządzenia m.in. do mierzenia tętna podczas treningów.

  1. Usługa i obsługa

Klienci gotowi są zapłacić za produkty i usługi więcej, jeżeli w zamian uzyskają wyższą jakość obsługi. Dlatego powiązanie usługi z produktem oraz poszukiwanie jakości i wartości dodanej stanowi ważny kierunek innowacyjności. Przykładem może być przewoźnik autobusowy, który transferując standardy linii lotniczych, rozdaje podróżnym przekąski. Innowacje w zakresie usług i obsługi dotyczą także produktów, nawet sprzedawanych wirtualnie. Korzystając z nowoczesnych technologii dla ułatwienia klientom podejmowania decyzji niektórzy producenci farb udostępniają aplikacje do wirtualnego malowania ścian. Tego typu innowacje, rozwiązywanie problemów oraz usprawnianie tzw. customer journey, sprawiają, że nawet przeciętne produkty mogą stać się ciekawym doświadczeniem, do którego klienci będą chcieli wracać.

  1. Prezentacja oferty

Przewagą e-handlu są najczęściej ceny, jednak klienci nadal doceniają tradycyjne sklepy, w których mają bezpośredni kontakt z produktem. Nie oznacza to jednak, że do sukcesu wystarczy położyć towar na półce. W sklepach Wal-Mart kierownicy poszczególnych działów stale obserwują zachowania klientów i dopasowują do nich sposób ekspozycji produktów. Istotne jest również, by próbować prezentować również te cechy produktów, których nie widać, a które stanowią wartość w oczach konsumentów. Z najnowszych badań wynika, że kierując ofertę do pokolenia Y warto koncentrować się na wrażeniach, jakie niesie ze sobą produkt i kontakt konsumenta z firmą.

  1. Postrzeganie marki

Siła i rozpoznawalność marki mają przełożenie nie tylko na decyzje zakupowe klientów, ale również na ich lojalność. Jak jednak wiadomo, postrzeganie marki nie jest uwarunkowane tylko cechami produktu. Jest to zawsze efekt przemyślanej i konsekwentnie realizowanej strategii, dzięki którym marka zyskuje osobowość i całą gamę skojarzeń, na których zależy producentowi. Także i w tym zakresie przedsiębiorcy mogą poszukiwać innowacji, szczególnie jeśli wyjdą z założenia, że na kształtowanie marki ma wpływ ogół działań realizowanych przy okazji kontaktu z klientem i cała sfera komunikacji z rynkiem.

  1. Budowanie zaangażowania klientów

Młode pokolenia konsumentów doceniają, gdy firmy wychodzą z inicjatywą i próbują ich angażować w równego rodzaju działania czy interakcje. Istotne są przy tym pozytywne doświadczenia i emocje związane z użytkowaniem produktów. Zdolność do angażowania klientów wymaga oczywiście zrozumienia ich aspiracji i oczekiwań. Jeśli na tym polu firma odrobi lekcje, może poszukiwać również innowacji, by pozytywnie wyróżnić się na tle rynku. Przykładem może być personalizacja produktów, organizowanie różnego rodzaju konkursów czy wchodzenie w interakcje online za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Przewaga szerokiego spojrzenia

Autorzy „10 typów innowacji” przeprowadzili badanie, z którego wynika, że najlepsi innowatorzy nie skupiają się na jednym typie innowacyjności, ale rozwijają swoje nowatorskie rozwiązania średnio w 3,6 z 10 wymienionych obszarów. Z prowadzonych przez 5 lat obserwacji jednoznacznie wynika, że firmy, które skoncentrowały się na przynajmniej jednym obszarze innowacyjności, osiągały wyższą wartość akcji w porównaniu z indeksem S&P 500. W wynikach obserwacji rysuje się także prawidłowość, że im więcej obszarów innowacyjności firma rozwija, tym wyższe ceny osiągają jej akcje.