zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

02 lutego 2016

Innowacyjne metody zarządzania

Na potrzeby Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, a także na podstawie publikacji OECD i Eurostatu, prof. Wojciech Cellar z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu określił innowacje jako „wprowadzenie do praktyki gospodarczej nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania”. Termin ten ma zastosowanie zarówno do produktu lub usługi, jak też do procesu, organizacji czy działań marketingowych.


Wspólna publikacja OECD i Eurostatu, „Podręcznik Oslo”, wyróżnia cztery typy innowacji (innowacje produktowe, w obrębie procesów, marketingu oraz organizacyjne). Przykładowo wśród innowacji organizacyjnych wymienia się m.in. nowe metody działań, przekształcenie procesów w firmie (business reengineering), nowe metody podziału zadań czy  systemy odchudzonej produkcji (lean production). Tymczasem wśród przedsiębiorców wciąż pokutuje opinia, że innowacyjność oznacza wprowadzenie nowego rozwiązania produktowego. Z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że stosunkowo duża liczba mikrofirm planuje wdrożenie innowacji produktowych, ale zaledwie kilka proc. myśli o pozostałych rodzajach innowacji.

Jeszcze inną miarą innowacyjności posługuje się Główny Urząd Statystyczny badając jej poziom wśród polskich przedsiębiorstw. GUS bierze pod uwagę podmioty, które w ciągu ostatnich trzech lat wprowadziły nowy lub znacząco ulepszony produkt. Na tej podstawie określany jest wskaźnik innowacyjności, który oznacza udział podmiotów wprowadzających nowości technologiczne w stosunku do ogółu przedsiębiorstw. W tym ujęciu widać więc zawężenie pojęcia innowacyjności jedynie do obszaru wprowadzania nowości na rynek, bez uwzględnienia innowacyjnych metod zarządzania czy marketingu.


Sposób zarządzania firmą i ogólna kultura organizacyjna jest jednym z głównych filarów innowacyjności. Tymczasem według raportu Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN, firmy korzystające z unijnych dotacji na innowacje, przeznaczają pozyskane środki przede wszystkim na odnowienie parku maszynowego. Eksperci uważają, że firmy nie są zainteresowane inwestowaniem w innowacje, jeżeli nie widzą w tym możliwości szybkiego przełożenia na wzrost zysków. Raport KPMG wskazuje, że co prawda jedna trzecia przedsiębiorstw deklaruje, że innowacyjność jest jedną z wartości korporacyjnych, ale jedynie w 37% przedsiębiorstw zastosowano w tym obszarze rozwiązania systemowe (np. poprzez stworzenie systemu wynagradzania pracowników za zgłaszanie innowacyjnych pomysłów). Tylko 13% badanych przedsiębiorstw zdecydowanie uważa, że kultura organizacyjna dostatecznie wspiera działalność innowacyjną w ich jednostce. Mniej niż jedna czwarta (24% firm deklarujących się jako aktywne innowacyjnie) posiada oficjalną strategię działalności innowacyjnej. Przeważająca większość z nich kładzie główny nacisk na opracowywanie lub przejmowanie gotowych rozwiązań z rynku.


Zapraszam na mój profil w serwisie Twitter @Piotr_Ciski, gdzie znajdziesz wiele inspirujących materiałów dotyczących innowacyjności, startup'ów i zarządzania.