zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

Każdego roku ustawodawca przygotowuje ponad

25 000 stron aktów prawnych

Podpowiemy Ci, jak poradzić sobie w gąszczu tak często zmieniających się przepisów. 

Zapisz się na Newsletter Prawny Sage

08 marca 2018

Niebezpieczne miejsca w biurze rachunkowym – ryzyko wycieku danych w kontekście RODO


Każdego roku ofiarami cyberataków padają setki firm na całym świecie. Ulegają im nawet największe korporacje, agencje rządowe, banki centralne. Hakerzy są w stanie obejść nawet najlepiej zabezpieczone zapory. Twoje biuro rachunkowe może paść ofiarą cyberataku w każdej chwili. Gdy zaczną obowiązywać postanowienia RODO, wyciek danych osobowych trzeba będzie zaraportować do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Ale jak się przed wyciekami bronić i na które obszary działalności szczególnie zwrócić uwagę?

Jak podaje firma eFileCabinet, aż 95% przypadków wycieku danych jest spowodowanych phishingiem, czyli wyłudzeniem informacji przez e-mail. Pamiętaj, by firmowe wiadomości odbierać i wysyłać jedynie z biura, korzystając z zabezpieczonej firmowej sieci. Jeżeli zauważysz podejrzaną wiadomość – np. z niecodziennym nagłówkiem czy od nieznanego nadawcy – zgłoś ją swojemu działowi IT lub firmie informatycznej obsługującej Twoje biuro.

Jeżeli podróżujesz służbowo lub zabierasz firmowy laptop do domu, staraj się nie korzystać z niezabezpieczonych sieci WiFi. Jeżeli masz taką możliwość, korzystaj z firmowej sieci VPN (Virtual Private Network).

Wiele nowoczesnych urządzeń biurowych ma zaawansowane funkcje umożliwiające bezprzewodowe podłączenie do Internetu. Biurowe urządzenie skanująco-drukujące może gromadzić dane osobowe zawarte w skanowanym bądź drukowanym dokumencie. Upewnij się, że urządzenie jest skonfigurowane w taki sposób, że informacje te nie będą nigdzie przesyłane automatycznie.

Biurowy telewizor, na którym pokazywane są prezentacje, może automatycznie zachowywać wpisane do niego hasła dostępu do różnych serwisów internetowych lub platform społecznościowych. Upewnij się, że logując się w biurze np. do serwisu You Tube, wylogowujesz się z niego po zakończeniu korzystania.

Pamiętaj, że wyciek danych może nastąpić nie tylko w formie cyfrowej. Niezabezpieczone dokumenty leżące na biurkach, umowy znajdujące się w ogólnodostępnych pomieszczeniach to także potencjalne źródło wycieku. Upewnij się, że pracownicy są dobrze przeszkoleni, w jaki sposób postępować z dokumentami w formie papierowej. Wiedzą, jak je zabezpieczać oraz gdzie przechowywać.

Nośniki danych oraz dyski zewnętrzne. Może się zdarzyć, że Ty lub Twoi pracownicy zabierzecie część materiałów ze sobą po wyjściu z biura, korzystając z pamięci USB lub dysku zewnętrznego. Pamiętaj jednak, by dostęp do plików był możliwy jedynie po użyciu hasła. Praktyka pokazuje, że w wielu przypadkach, po zgubieniu dysku poza biurem, znalazca ma do nich łatwy dostęp, ponieważ zawarte tam dane nie były w żaden sposób zaszyfrowane.

RODO - w których obszarach mogą wyciekać dane osobowe w biurze rachunkowym?

Pamiętaj, że po 25 maja 2018 r. wycieki danych osobowych należy zgłaszać do Urzędu Ochrony Danych Osobowych w ciągu 72 godzin od momentu ujawnienia incydentu.


Zobacz ofertę oprogramowania dla biur rachunkowych >>