zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

12 grudnia 2016

10 efektywnych kosztowo metod szkolenia pracowników


Popularna opinia głosi, że menedżer może zwiększyć produktywność zespołu tylko na dwa sposoby:  poprzez motywację i szkolenia. Firmy muszą zwiększać efektywność pracowników, ale konieczność cięcia kosztów często im to uniemożliwia.

Nie zawsze zwraca się uwagę na korzyści z poczynionych inwestycji - szkolenia mogą być tym, czego Twoja firma potrzebuje, aby przetrwać i odnieść sukces. Szkolenia mogą kształtować sposób myślenia Twojego zespołu a prowadzone we właściwy sposób mogą przynieść znakomite wyniki. Jeżeli szkolenie ma być skuteczne i nie być stratą czasu pracowników i zasobów, należy pamiętać o następujących 10 wskazówkach:

1    Użyj dostępnych zasobów

Zanim zatrudnisz zewnętrznych szkoleniowców, rozważ utworzenie wewnętrznego modułu szkoleniowego, aby komunikować Twoje oczekiwania pracownikom. Umożliwi to przekazywanie w ramach firmy wskazówek oraz informacji dotyczących oczekiwanych wyników.

2    Zadbaj o odpowiednie otoczenie do nauki

Wspieraj wszelkie formy nauki - tworzy to kulturę osobistego rozwoju. Jest to szczególnie skuteczne przy podnoszeniu kwalifikacji i prowadzeniu szkoleń w celu identyfikacji i usuwania niedoborów kwalifikacji oraz obszarów wymagających poprawy.

3    Wspieraj funkcjonalne szkolenia

Dostosuj szkolenia w firmie do konkretnych wymogów wynikowych Twojego zespołu. Może to obejmować różne formy szkoleń - od prostych sesji indywidualnych z menedżerem mających na celu zrozumienie niuansów firmy przez danego pracownika do wielotygodniowych zewnętrznych szkoleń mających na celu podniesienie wiedzy technicznej.

 4   Zachęcaj menedżerów do osobistego prowadzenia szkoleń

Wielu menedżerów zawdzięcza swoją pozycję posiadaniu szerokiej wiedzy. Zachęcanie menedżerów do dzielenia się nią - począwszy od dyrektora generalnego aż do kierowników niskiego szczebla, to niedrogi i skuteczny sposób prowadzenia szkoleń oraz zwiększania motywacji i wiary w siebie Twojego zespołu.

 5   Korzystaj z narzędzi szkoleniowych

Pokolenie millenialsów, używających od dziecka technologii cyfrowych, przyzwyczajone jest do korzystania z narzędzi technologicznych do wyszukiwania potrzebnych informacji. Kursy online będą dla niech atrakcyjne, podobnie jak regularne informacje o zmianach i postępach w Twojej branży. Zachęcaj pracowników do dzielenia się wyszukanymi przez nich informacjami z innymi osobami w firmie - to kolejny efektywny kosztowo sposób wykorzystania ich żądzy wiedzy z korzyścią dla firmy.

 6   Określ cele szkolenia i oczekiwania po jego zakończeniu

Jasno przekaż swoim pracownikom swoje oczekiwania co do szkolenia oraz efektów po jego zakończeniu. Cele szkolenia powinny jasno określać, co pracownicy powinni wiedzieć lub potrafić po jego zakończeniu.

 7   Dbaj o atrakcyjność szkoleń - używaj zróżnicowanych metod

-     Szkolenie na stanowisku pracy - szkolenie przez współpracowników na codziennym stanowisku pracy

-    Szkolenie poza stanowiskiem pracy - szkolenie odbywające się w warunkach innych niż na stanowisku pracy. Wykorzystywane głównie w przypadku potrzeby podwyższenia kwalifikacji Szkolenia poza stanowiskiem pracy obejmują warsztaty, seminaria, konferencje itp. Ta metoda wiąże się z wyższymi kosztami i jest skuteczna tylko w przypadku konieczności przeszkolenia dużej liczby pracowników w krótkim czasie.

-     Metoda Active Learning: W ramach tej metody, uczestnicy szkolenia przyjmują główną rolę badając problemowe kwestie i sytuacje pod opieką koordynatora.  Uczestnicy uczą się poprzez zadawanie pytań, poszukiwanie odpowiedzi oraz interpretację swoich obserwacji.

 8   Optymalizuj mocne strony Twojego zespołu

Każdy z pracowników dysponuje unikalnymi umiejętnościami. Poznaj je i zadbaj, by znali je też pozostali pracownicy. Osoby, które korzystają na co dzień ze swoich atutów charakteryzują się wyższym poziomem zaangażowania w pracę oraz mniejszą skłonnością do odejścia z firmy. W ten sposób wzmacnia się również zespół i zwiększa jego produktywność.

 9   Zapewniaj materiały referencyjne do wykorzystania w trakcie szkoleń i poza nimi

Poznaj pracowników, którzy chcą zaangażować się w proces szkoleniowy lub potrafiących formułować procedury. Zachęcaj ich do tworzenia podręczników (również w formie elektronicznej) z wytycznymi i wskazówkami dla nowych i dotychczasowych pracowników dotyczącymi procedur technicznych, polityki firmy oraz innych nieoczywistych i trudnych do zapamiętania informacji.

 10 Korzystaj z dofinansowania przewidzianego przepisami prawa 

Dofinansowanie szkoleń zwiększa korzyści dla pracodawców i pracowników poprzez podwyższanie ogólnego poziomu kwalifikacji. Dofinansowanie to wiele korzyści, zarówno dla pracodawcy jak i dla jego pracowników:

  • pracownik nie ponosi kosztów szkolenia;
  • pracodawca zwiększa zadowolenie i kwalifikacje pracowników i może zakwalifikować koszt szkolenia do kosztów prowadzenia działalności.


Podsumowanie

Szkolenia nie muszą wiązać się z dużym nakładem czasu i środków. Warto zastanowić się nad sposobami podwyższania kwalifikacji pracowników w celu zwiększenia ich produktywności. Dobra strategia szkoleniowa pomaga harmonizować kwalifikacje pracowników i ułatwia im samodzielną pracę bez konieczności ciągłej asysty i nadzoru.