zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

Każdego roku ustawodawca przygotowuje ponad

25 000 stron aktów prawnych

Podpowiemy Ci, jak poradzić sobie w gąszczu tak często zmieniających się przepisów. 

Zapisz się na Newsletter Prawny Sage

11 grudnia 2017

Wszystkie faktury trafią do jednej bazy fiskusa

W lutym 2018 roku rusza Centralny Rejestr Faktur. Z informacji zgromadzonych w bazie docelowo skorzystają nie tylko organy podatkowe, ale i sami przedsiębiorcy. Wiedza o niezgodnościach w JPK kontrahentów uchroni ich przed kontrolami skarbowymi.

Od 25 lutego 2018 r. zacznie działać Centralny Rejestr Faktur – baza, która będzie zawierała zbiór wszystkich faktur VAT. Rejestry takie działają już z powodzeniem w innych krajach europejskich: w Portugalii, Czechach i na Słowacji, dołączy do nich wkrótce Hiszpania.

CRF to kolejny krok na drodze do uszczelnienia systemu podatkowego. Rejestr pozwoli bowiem wykrywać przestępstwa podatkowe m.in. poprzez szybkie wychwytywanie pustych i nieprawidłowych faktur, które obecnie są podstawą do wyłudzeń VAT. Kolejną, ważną rolą CRF będzie upowszechnienie faktur elektronicznych i odejście od wciąż często stosowanych dokumentów papierowych.

Na starcie bazę danych zasilą pliki JPK_VAT, które 26 lutego zostaną po raz pierwszy przesłane do Ministerstwa Finansów przez wszystkich (1,7 mln) podatników VAT w Polsce. W ten sposób w bazie znajdą się faktury wystawione i otrzymane przez płatników VAT w styczniu 2018 r. Z czasem baza będzie zasilana ogromną ilością danych.

Rejestr faktur tworzy w Polsce spółka celowa Aplikacje Krytyczne powołana na mocy Ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej (Dz.U. 2016, poz. 781).

co_nas_czeka

CRF – korzyści, ale i konieczność dostosowań oprogramowania

Nowy rejestr ma stać się czymś więcej niż zwykłą bazą. Resort finansów chciałby, aby pełnił on również rolę zwrotnego kanału komunikacyjnego dla wszystkich podatników VAT. Chodzi o to, by przedsiębiorcy mogli otrzymać informację dotyczącą faktur zaraportowanych w JPK, co pozwalałoby sprawdzić, czy w rejestrze podatnika istnieją faktury VAT, których nie ma w CRF, ponieważ nie zostały zgłoszone przez podmioty, które je wystawiły. Obecnie informacja o rozbieżnościach w plikach JPK kontrahentów trafia wyłącznie do Ministerstwa Finansów i wówczas od razu uruchamiane są procedury kontrolne. Gdyby podatnik mógł wcześniej otrzymać zwrotną informację o takich nieprawidłowościach, mógłby uniknąć odpowiedzialności za niezapłacony przez kontrahenta podatek VAT. Jednak taka możliwość, według resortu, nie będzie dostępna wcześniej niż w 2019 roku.

Przed podatnikami stają nowe zadania związane z działaniem CRF – będą musieli dostosować swoje systemy IT do nowych zasad, tak jak było to w przypadku JPK. Najlepiej oczywiście, by skorzystali z oprogramowania do prowadzenia sprzedaży, którego producenci dostosowują je do wymogu przekazywania danych do CRF. Przedsiębiorcy, którzy posiadają już system księgowy lub ERP, powinni sprawdzić, czy warunki licencyjne zakładają jego aktualizację i zgodność z polskim prawem.

Aby nie narażać najmniejszych przedsiębiorców na dodatkowe koszty związane z zakupem stosownych rozwiązań, MF podjęło rozmowy z producentami oprogramowania w Polsce dotyczące możliwości nieodpłatnego udostępnienia przedsiębiorcom funkcjonujących już na rynku rozwiązań IT (przynajmniej do pewnego limitu ilości faktur).

Newsletter_2