zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

15 marca 2016

Jak przygotować firmową politykę mediów społecznościowych?

W sierpniu 2013 r. użytkownicy profilu społecznościowego Instagram mogli zapoznać się z fotografią pracownika jednego z barów sieci Burger King w Japonii, który ułożył sobie posłanie z bułek przeznaczonych na burgery. Nie mniejszą karierę zrobiły zdjęcia i klipy ukazujące pracowników sieci Taco Bell czy Domino’s Pizza w jeszcze bardziej obrzydliwy sposób obchodzących się z produktami przeznaczonymi dla klientów. Wówczas kierownictwo tych i innych firm zdali sobie sprawę, jak istotna jest kwestia nie tylko właściwego zachowania podwładnych w miejscu pracy, ale także jak silne są social media. Zwłaszcza w kontekście negatywnie rozprzestrzeniających się viralowych materiałów, mogących w krótkim czasie zrujnować reputację marki. W tym samym kwartale przychody wspomnianej sieci pizzerii spadły o 2 proc.

Badania wykazują, że co prawda przedsiębiorstwa opracowały sformalizowana netykietę opisującą pożądane zachowania pracowników w sieci, jednak najczęściej dokument ten jest martwy bądź nie zmienia się od lat. Natomiast już niemal 38 proc. pracowników dostrzega problemy z nieodpowiednim zachowaniem współpracowników w sieci. Nieodpowiedzialne używanie technologii najczęściej ma polegać na nadmiernym, zbyt częstym używaniem social mediów (49 proc.) i niewłaściwym używaniem internetu (46,6 proc.). Dla ok. 40 proc. pracowników problemem jest przesadne używanie komunikacji e-mailowej, zamiast osobistego kontaktu.  

Pracownicy w mediach społecznościowych

Badania potwierdzają, że nawet 37 proc. pracowników przez ok. 10 proc. czasu pracy używa firmowych komputerów, telefonów oraz czasu w sieci na sprawy prywatne, nie związane bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Natomiast ok. 28 proc. robi to w przedziale 10-19 proc. czasu pracy. Dla ok. 65 proc. kierowników działów HR niewłaściwe użycie social mediów stanowi duży problem i wyzwanie związane z pracą podwładnych i współpracowników.

Firma Protivity szacuje, że ok. 57 proc. firm już posiada udokumentowaną politykę dotyczącą użycia social mediów. Jednak po głębszym zbadaniu okazało się, że tylko połowa z nich we właściwy sposób reguluje używanie przez pracowników np. firmowego forum czy zawiera klarownie skonstruowane wytyczne dotyczące używania kanałów społecznościowych. Ok. 68 proc. pracowników prowadzi własny profil społecznościowy w miejscu pracy, bez informowania o tym pracodawcy. Z drugiej jednak strony 73 proc. pracodawców nie informuje podwładnych o zasadach, na jakich należy używać kanałów społecznościowych.

Kanały społecznościowe mogą być dla firm doskonałym uzupełnieniem strategii marketingowych w firmach. By jednak zachować spójność przekazów, warto przygotować firmową politykę dotyczącą kanałów społecznościowych. Dzięki temu firma przykrych sytuacji, negatywnie wpływających na wizerunek.

Polityka społecznościowa w 8 krokach

Przygotowanie instrukcji korzystania z mediów społecznościowych w kilku krokach:

  1. Określ cel komunikacji w social media jako jeden z elementów strategii firmy – marketingowej, wizerunkowej, a także rekrutacyjnej,
  2. Wartości firmy – pracownicy powinni wiedzieć, że materiały związane z przedsiębiorstwem powinny być użyteczne dla odbiorców i odzwierciedlać wartości firmy,
  3. Pracownicy powinni mieć świadomość zakazu publikowania materiałów zastrzeżonych bądź poufnych,
  4. Odpowiedzialność – każda osoba z organizacji publikująca materiały w social media powinna znać zakres odpowiedzialności za niewłaściwe zachowania w sieci
  5. Jawność – użytkownicy social mediów powinni podpisywać swoje profile z imienia i nazwiska, a jeżeli jest to konieczne – należy zamieścić także funkcję pełnioną w firmie,
  6. Materiały należy przygotowywać tak, by nie zrażać do firmy potencjalnych klientów bądź przyszłych pracowników,
  7. Członkowie organizacji muszą zachować równowagę pomiędzy obecnością w social media, a innymi zajęciami zawodowymi,
  8. Firmowa polityka dotycząca mediów społecznościowych powinna być udokumentowana, napisana prostym językiem, w zrozumiały sposób.

O tym, że kanały społecznościowe są ogromnie ważnym przekaźnikiem wartości komunikacyjnych świadczą dane. Ponad 93 proc. marketerów używa w swoich działaniach właśnie social media. Aż 82 proc. konsumentów twierdzi, że bardziej ufa organizacjom, których prezes, kierownictwo i pracownicy aktywnie publikują wartościowe informacje w kanałach społecznościowych. Przekłada się to także na decyzje zakupowe – aż 77 proc. klientów chętniej kupuje w firmach, w których prezes aktywnie uczestniczy w życiu internetowych społeczności.

Przykładów niewłaściwego zachowania w social mediach jest wiele. Gdy dokonują tego pracownicy, ma to negatywny wpływ na wizerunek firm. Na szczęście właściwie opracowania polityka dotycząca kanałów społecznościowych pozwala organizacjom zapanować nad chaosem i wykorzystać social media w firmowej strategii.