zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

09 lutego 2017

Inwestycja w kadrowego


W Polsce szybko i często zmienia się rzeczywistość prawna. Dotyczy to również przepisów kadrowo-płacowych. To znacznie utrudnia funkcjonowanie firm i wymaga od nich zatrudniania kadrowych z bardzo wysokimi kompetencjami.

Współczesny kadrowy nie tylko zajmuje się kwestiami pracowniczymi od strony kadrowo-płacowej i prawnej, ale jest także specjalistą posiadającym wiedzę na temat aktualnych trendów na rynku pracy i po trochu psychologiem.


Dlaczego warto stawiać na kompetentnych kadrowych?

W Polsce trudno funkcjonować przedsiębiorcom bez wsparcia kompetentnych specjalistów z zakresu prawa podatkowego i pracowniczego. Wynika to przede wszystkim z ogromnej zmienności otoczenia prawnego, co sprawia, że bardzo łatwo pogubić się w gąszczu modyfikowanych przepisów. Z obliczeń firmy analitycznej Grant Thornton wynika, że Polska ma najbardziej zmienne prawo w całej Unii Europejskiej – od 2012 roku wyprodukowaliśmy średnio 56 razy więcej przepisów niż najbardziej stabilna pod względem prawnym w Europie Szwecja. W samym tylko 2016 roku weszło w życie aż 31 813 aktów prawnych, czyli najwięcej od 1918 roku. Na ich przeczytanie przedsiębiorca musiałby poświęcić każdego dnia roboczego ponad 4 godziny.

One-payroll

Wiele z powyższych zmian dotyczy zagadnień pracowniczych i płacowych, które najczęściej są modyfikowane wraz z rozpoczęciem nowego roku. Przykładem może być 2017 rok, w którym zmiany wprowadzono między innymi w Kodeksie pracy – w zakresie regulaminu wynagradzania (art. 77[2] § 1 i § 2), wydawania świadectw pracy (art. 97 § 1–1[3]), wprowadzania regulaminu pracy (art. 104 § 1[1]), współodpowiedzialności materialnej pracownika (art. 125 § 1) i terminów odwołania do sądów pracy (art. 264). Do tego należy wspomnieć o takich zmianach, jak podwyższenie płacy minimalnej do wysokości 2000 zł brutto i wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej w wysokości 13 zł w umowach zleceniach i umowach o współpracy. Podwyższenie płacy minimalnej oznacza także podwyższenie innych świadczeń, takich jak odprawa dla zwalnianego pracownika czy dodatek za pracę w nocy. To tylko kilka przykładów zmian, jakie musi wdrożyć każdy pracodawca w bieżącym roku. Trudno oczekiwać, że on sam będzie śledził dokładnie wszystkie modyfikacje aktów prawnych. Tutaj dużą rolę odgrywa właśnie kompetentny kadrowy, który odciąży właściciela firmy od zajmowania się zawiłościami kadrowo-płacowymi i pozwoli mu skoncentrować się na realizacji celów biznesowych. Warto jednak zastanowić się, jakimi umiejętnościami i cechami powinien charakteryzować się dobry i skuteczny kadrowy.


Dobry kadrowy – czyli jaki?

Kadrowy to osoba, która zazwyczaj ma bardzo rozległe obowiązki. W mniejszych firmach zazwyczaj jest to specjalista, który zajmuje się sprawami pracowniczymi i płacowymi, natomiast w dużych przedsiębiorstwach przeważnie funkcjonują rozbudowane działy personalne, w których zadania wykonuje nawet kilkanaście osób. Zakres pracy kadrowego obejmuje często nie tylko naliczanie wynagrodzeń, urlopów i dokumentowanie przebiegu pracy zatrudnionych w firmie osób, ale również przygotowywanie wszelkich umów o pracę i umów cywilnoprawnych.

Dobry kadrowy to osoba, która bez problemu jest w stanie zająć się wszystkimi sprawami, które dotyczą pracowników. Taki specjalista powinien mieć wszechstronną wiedzę z zakresu prawa pracy oraz umiejętność prowadzenia w odpowiedni sposób pracowniczej dokumentacji. Często kadrowi to osoby, które kończyły studia z zakresu rachunkowości i finansów lub z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, a do tego zostały przeszkolone z zakresu kadr i płac.

W rzeczywistości jednak od dobrego kadrowego wymaga się o wiele więcej niż powyżej przedstawiony zakres pracy. Pracodawcy coraz częściej liczą, że zajmie się on pracowniczą dokumentacją, jak również wesprze ich we wszystkich obszarach, które dotyczą zatrudnionych osób. Tego typu pracownik powinien być nie tylko sumienny i doskonale zorganizowany, ale także cierpliwy, empatyczny i znać się na psychologii. Dobry kadrowy nie tylko prowadzi poprawnie dokumentację, ale także zna pracowników, dostrzega ich problemy i wady, jest wrażliwy na ich sytuację życiową. Potrafi na przykład szybko zorientować się, czy czyjaś przedłużająca się absencja w pracy wynika z tego, że dana osoba chce zmienić pracę, czy ma rzeczywiste problemy zdrowotne lub rodzinne. Taki specjalista personalny potrafi również wywierać wpływ na ludzi i posiada wysokie umiejętności interpersonalne, jest dyskretny i skuteczny w swoim działaniu, zawsze można liczyć na jego merytoryczną radę. Nie wolno zapominać, że musi on także w sposób biegły korzystać z nowoczesnych narzędzi i technologii, wspomagających jego pracę (np. pakietu Kadry i Płace Sage Symfonia 2.0 lub ERP). Należy podkreślić, że taki kadrowy jest ogromnym wsparciem dla menedżerów.

Wiele osób potrafi wypełnić pracowniczą dokumentację i wyliczyć osobom zatrudnionym w zakładzie należną pensję. Można bez problemu również korzystać z outsourcingu takich usług. Nie zastąpi to jednak rzeczywistego wsparcia ze strony wysokiej klasy kadrowego, który posiada dodatkowo wysokie kompetencje miękkie i jest ważnym ogniwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi w firmie.