zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

19 grudnia 2016

Jak napisać dobrą informację prasową?

Jeżeli masz do przekazanie interesujące wiadomości o swojej firmie, informacja prasowa to wciąż dobry sposób, aby się nimi podzielić.



Nawet w dzisiejszym świecie, skoncentrowanym na technologiach cyfrowych i mediach społecznościowych, dobra informacja prasowa nie straciła swojej siły oddziaływania - odpowiednio napisana może pomóc Twojej firmie wyróżnić się i bardzo podnieść rozpoznawalność Twojej firmy i marki.

Co wyróżnia dobrą informację prasową?

Przyczyna niezmniejszonej skuteczności informacji prasowych jest prosta - najlepsze z nich mają śmiałe i zapadające w pamięć tytuły i napisane są jasnym i zwięzłym językiem mającym na celu przekazanie najważniejszych informacji czytelnikowi jak najszybciej, nawet jeśli przegląda on tylko pobieżnie treść.

Jest to szczególnie ważne w obliczu ogromnych ilości dostępnych treści - dysponujesz bardzo niewielkim okienkiem, które musisz wykorzystać by zrobić wrażenie na czytelniku, niezależnie od tego, czy jest on dziennikarzem, klientem czy inną osobą, na której opinii Ci zależy.

Dlaczego warto przygotować informację prasową?

W przypadku informacji prasowych nie ma właściwych ani niewłaściwych tematów. Przykładowe tematy mogą obejmować ogłoszenie:

  • Nowego partnerstwa biznesowego
  • Wygrania przetargu
  • Zmian personalnych w firmie
  • Wprowadzenia nowych produktów
  • Prac badawczo-rozwojowych i wyników badań rynkowych
  • Osiągnięcia przez firmę założonych celów
  • Otwarcia nowego biura lub oddziału

O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem tworzenia informacji prasowej?

Zadaj sobie pytanie:

Czy Twoja historia zainteresuje innych? Na pewno jest ona interesująca dla Ciebie, ale czy zainteresuje też dziennikarzy oraz ich czytelników?

Postaw się w ich sytuacji i nie dawaj sobie forów - przekazywanie informacji, które nie interesują nikogo poza Tobą może, oprócz straty Twojego cennego czasu, zmniejszyć efektywność Twoich kolejnych informacji prasowych (kto zechce je czytać po wcześniejszych rozczarowujących notkach?)

Wykorzystanie zdjęć w Twojej informacji prasowej

Jeżeli w Twojej notce przyda się ilustracja, dołóż starań, by było to profesjonalnie wyglądające zdjęcie dobrej jakości. Pomoże to przykuć uwagę dziennikarzy, który często są równie zainteresowani oprawą graficzną, co treściami słownymi.

Jeżeli nie chcesz ponosić kosztów profesjonalnego fotografa, możesz poprosić o pomoc znajomych pasjonatów fotografii. Powstrzymaj impuls wstawienia fotki zrobionej na szybko komórką - to Ci nie pomoże!

Powinieneś również zamieścić gotowy podpis pod zdjęciem - prosty, lecz treściwy, zawierający nazwiska osób występujących na zdjęciu.

Oto kilka podstawowych wskazówek przydatnych przy tworzeniu informacji prasowej:

  • Najważniejszą sprawą jest dobór tytułu – powinien on przykuwać uwagę a także, w miarę możliwości, zawierać kluczowe słowa i wyrażenia, które, według Ciebie, docelowi czytelnicy będą wpisywać do wyszukiwarki internetowej
  • Pisz krótkimi zdaniami
  • Używaj zwięzłego i obiektywnego języka, zachowując przyjazny i naturalny ton wypowiedzi.
  • Dobra informacja mieści się w 300 słowach.
  • W druku nie powinna przekraczać dwóch stron
  • Zamieść w informacji prasowej link do strony internetowej Twojej firmy

Informacja prasowa może zainteresować dziennikarza publikującego w Internecie. W takim przypadku bardzo ważne jest, by informacja ta zawierała link do Twojej strony. Zamieszczenie takiego linku do firmowej strony w artykule opublikowanym w Internecie ma szereg istotnych zalet:

  • Zwiększa ruch (ilość potencjalnych klientów) na Twojej stronie
  • Linki do strony prowadzące z renomowanych i szanowanych portali informacyjnych to dobra wiadomość: są one jednym z czynników wpływających na wyniki przeszukiwania Internetu, tym samym poprawiając widoczność Twojej strony internetowej.

 

Skorzystaj z naszego prostego w obsłudze szablonu do tworzenia informacji prasowych

Oto sprawdzony szablon do tworzenia efektywnych informacji prasowych, który pomoże zwiększyć zauważalność i ułatwić lekturę notki oraz zainteresować nią czytelników:

Efektywny tytuł informacji prasowej. Maksymalnie osiem słów

Podtytuł: jedno zdanie zawierające podsumowanie najważniejszego aspektu notki

(Wielu czytelników przeczyta go i zdecyduje na jego podstawie, czy czytać dalej. Postaraj się zamieścić w nim kolejne wyrażenia, które potencjalni czytelnicy mogli wpisać do wyszukiwarki internetowej.)

Pierwszy akapit: Powinien zawierać podsumowanie Twojej informacji. Unikaj powtarzania treści zamieszczonych w tytule - zamiast tego, spróbuj w nim "sprzedać" Twoją historię. Podobnie jak w przypadku podtytułu, przeczyta go wielu dziennikarzy i na jego podstawie zdecyduje, czy warto kontynuować lekturę. Paragraf ten powinien również zawierać część kluczowych słów i wyrażeń wykorzystanych w tytule i podtytule.

Drugi akapit: Zamieść w nim podsumowanie informacji - "kto, co, gdzie, dlaczego i jak?" Rozwiń w nim informacje zawarte w pierwszym paragrafie, unikając powtórzeń.

Trzeci akapit: Opcjonalny. Użyj go, jeżeli masz jeszcze coś interesującego do powiedzenia, ale najpierw zadaj sobie pytanie, czy jest on faktycznie niezbędny.

Cytat: Trzeci lub czwarty akapit powinien zawierać cytat. Powinien on być krótki i zapadający w pamięć, można go podzielić na dwie części. Można w tym miejscu również użyć bardziej subiektywnego i emocjonalnego języka, aby wzmocnić przekaz.

Kolejne akapity: Do tej pory czytelnik powinien już uzyskać wszystkie istotne informacje, ale możesz zamieścić jeszcze jeden lub dwa akapity zawierające szczegółowe dane techniczne lub pomocne informacje dodatkowe.

  • W tym miejscu możesz podać informacje w punktach
  • Ułatwi to wyszukiwanie i przyswajanie informacji

Informacje dla wydawców

W tej części powinieneś zamieścić krótki akapit lub dwa z opisem Twojej firmy oraz zakresu jej działalności. W ten sposób przekażesz dziennikarzowi podstawowe informacje.

W celu uzyskania dodatkowych informacji, zdjęć lub wywiadu prasowego prosimy o kontakt z:

W tym miejscu podaj informacje kontaktowe, w tym adres Twojej strony internetowej.


Ostatni krok przed wysłaniem informacji prasowej.

Zanim wyślesz informację prasową, sprawdź, czy nie ma w niej błędów.

Poproś inną osobę o ponowne jej sprawdzenie! Po wysłaniu notki, wszelkie korekty będą już raczej niemożliwe.