zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

16 stycznia 2017

Marketing Automation – czyli jak w godzinę wysłać ponad milion spersonalizowanych e-maili

Marketing Automation to prawdziwa rewolucja w świecie marketingu. Zmienia podejście do klienta, a także do samej komunikacji – umożliwia dostarczanie indywidualnej wiadomości do zdefiniowanej osoby we właściwym czasie. Korzyści z automatyzacji marketingu są następujące – pozyskiwanie leadów, wzrost wydajności sprzedaży, redukcja kosztów, wzrost konwersji, up-sellingu i lepsze targetowanie. Na czym tak naprawdę polega automatyzacja marketingu i co można dzięki niej osiągnąć?


Adam_Małachowski_Grow

Adam Małachowski - Chief Digital Officer Grow Poland prezentuje złożony schemat automatyzacji.

Globalnie, Marketing Automation (MA) jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków systemów wspomagania marketingu i sprzedaży. W Polsce ten temat to wciąż terra incognita, aczkolwiek w ciągu najbliższych miesięcy zaobserwujemy znaczny wzrost zainteresowania, a przede wszystkim wdrażania tego rozwiązania do wielu firm działających na naszym rynku. Jak pokazują badania, zaledwie nieco ponad połowa firm stosujących MA zdaję sobie sprawę z istniejącego potencjału, jaki drzemie w tej technologii. Oprogramowania i narzędzi tego typu jest na rynku duża ilość, jednakże kompleksowych platform marketingu automatycznego, które w pełni odpowiadają na współczesne potrzeby firm jest zaledwie kilka. Według ostatnich raportów Gartnera liderem tego segmentu jest system Oracle Eloqua, z którego korzysta ponad 5 tysięcy firm na całym świecie. Zdecydowana większość tych organizacji to największe międzynarodowe koncerny. W Polsce jedną z pierwszych firm, które korzystają z Oracle Eloqua jest Sage Polska.


Czym jest platforma marketingu automatycznego?

W skrócie, to narzędzie do budowania złożonych schematów interakcji z klientem, wykorzystujące do tego celu cyfrowe środki oddziaływania. Najsilniejszą platformą MA jest Eloqua, która zarazem jest częścią Oracle Marketing Cloud, jeszcze szerszego rozwiązania, służącego do wspomagania przedsiębiorstw na każdej płaszczyźnie: od zarządzania danymi, poprzez obsługę marketingu i sprzedaży, aż po serwis czy wspomaganie decyzji.

Eloqua jest rozwiązaniem w pełni chmurowym, a więc dane są przechowywane na serwerach zlokalizowanych w centrach danych, stosujących najwyższe procedury bezpieczeństwa – toteż dostęp do niego można uzyskać z dowolnego miejsca na Ziemi posiadającego Wi-Fi.

Jest systemem wielowymiarowym – co oznacza, że daje możliwość połączenia wielu rodzajów działań i określenia ich skuteczności. Umożliwia m.in. tworzenie oraz dystrybucję e-maili (jest w stanie wysłać nawet 1 250 000 e-maili na godzinę!), kreowanie landing page (docelowych stron www), śledzenie zachowania użytkowników na stronach internetowych, w formularzach i mailach.

oracle_eloqua

Tak wygląda kreator landing page - dedykowanych stron www, które można budować, uruchamiać na Eloqua. Tak uruchomiona strona pozwala gromadzić informację o zachowaniach odwiedzających ją użytkowników.

Narzędzia MA pozwalają bardziej efektywnie łączyć oraz częściowo automatyzować procesy operacyjne i sprzedażowe – pozwala na to formułowanie nowych zadań, a także na tworzenie sales opportunities (możliwości sprzedażowych) czy generowanie leadów. Wielką zaletą tego rodzaju systemów jest integracja różnych baz danych oraz aktualizacje i weryfikacje danych pochodzących z różnych baz. Dla przykładu Eloqua wykorzystuje także inne środki oddziaływania, takie jak: smsy, webinary, wirtualne prezentacje etc.

Systemy MA pozwalają gromadzić i analizować Big Data, ale też Small Data. Wszystkie interakcje danego użytkownika ze środkami cyfrowego przekazu w celu kreowania profilów behawioralnych mogą być zapisywane i analizowane, co w dalszych krokach umożliwia tworzenie schematów oddziaływania dostosowanych do preferencji danego użytkownika.

Przykładem takiego schematu oddziaływania może być następująca sekwencja:

  1. Użytkownik wypełnił formularz i udzielił zgody marketingowej na komunikację, a następnie w ciągu ostatniego tygodnia był dwa razy na stronie WWW z ofertą szkoleniową.
  2. System automatycznie wysyła mu wcześniej skomponowanego e-maila z ofertą. Jeśli otworzył wiadomość, kliknął w link, przeszedł na stronę z formularzem i go wypełnił, chwilę później system wysyła mu podziękowanie za wypełnienie formularza.
  3. Następnie, np. na 5 dni przed terminem szkolenia, system generuje e-mail z przypomnieniem o wydarzeniu, natomiast jeśli nie został on otwarty przez dwa kolejne dni, wówczas do call center kierowane jest polecenie kontaktu z tym klientem w celu przypomnienia o szkoleniu.
  4. Na dzień przed terminem szkolenia system wysyła drugie przypomnienie, tym razem z mapką lokalizacji i innymi przydatnymi informacjami.

Brzmi skomplikowanie? Po odpowiednim przygotowaniu wszystkie te kroki system wykonuje za nas automatycznie. Na tym właśnie polega automatyzacja marketingu – na uprzednim programowaniu tego typu (na pozór) złożonych interakcji z klientem.


Jak mierzyć skuteczność działań MA?

Zaawansowane systemy Marketing Automation takie jak Eloqua oferują użytkownikom wachlarze narzędzi analitycznych. Dzięki nim jesteśmy w stanie dokładnie mierzyć skuteczność naszych działań, lepiej zarządzać budżetami marketingowymi, a nawet zabezpieczyć się przed różnymi ryzykami związanymi z obostrzeniami prawnymi dotyczącymi komunikacji marketingowej czy ochrony danych osobowych. Dla przykładu – na poziomie każdego kroku schematu oddziaływania Eloqua sprawdza, czy dany użytkownik nie wycofał zgody na komunikację marketingową.

Jedną z największych zalet platform MA takich jak Eloqua jest możliwość łączenia się z systemami CRM. Co więcej, system potrafi łączyć się też z bazami danych rozmaitych produktów cyfrowych czy z posprzedażowymi bazami danych, np. bazy departamentów zajmujących się aftersales suport. Korzystając z wielu źródeł danych Eloqua umożliwia tworzenie wielowymiarowego, wielowątkowego profilu potencjalnego lub obecnego klienta, a poprzez łatwość egzekwowania skomplikowanych, dopasowanych schematów oddziaływania marketingowego - pozwala osiągać lepsze efekty w sprzedaży, obsłudze posprzedażowej, szkoleniu, informowaniu lub budowaniu relacji z klientem.


Autor: 

Adam Małachowski, Chief Digital Officer w Grow Poland, partnera firmy Oracle w Polsce.