zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

30 września 2016

Dlaczego powinieneś być obecny w mediach społecznościowych

 

Według raportu „Lubię to czy Kupuję to” opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, 38% użytkowników mediów społecznościowych deklaruje, że skorzystało już z przycisku „kup”, a 61% ocenia, że jest to przydatna lub bardzo przydatna funkcja. Co jeszcze warto wiedzieć o użytkownikach mediów społecznościowych i jak wykorzystać tę wiedzę w biznesie?


Konto w serwisach społecznościowych ma już 84% Polaków, a regularnie z mediów tych korzysta 63% badanych. Social media najbardziej popularne są wśród nastolatków, ale także niemal co druga osoba (47%) w wieku powyżej 55 lat korzysta z portali społecznościowych. Największą popularnością cieszy się Facebook (73%), YouTube (39%) i Instagram (27%).

 

Nowe narzędzie marketingowe

Social media to przestrzeń, w której firmy bardzo silnie zwiększają swoją aktywność marketingową. 43% badanych, którzy regularnie korzystają z portali społecznościowych, „lubi” także marki produktów. Najchętniej w interakcję z marką wchodzą osoby młode (62% nastolatków) i mieszkające w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców (77%). Aż 61% użytkowników aktywnie śledzi profile marek, natomiast aż 45% spośród tych, którzy nie deklarują „lubienia” marek, przyznaje, że zdarza im się odwiedzać profile marek i szukać tam informacji. Nic dziwnego, że niektóre firmy zaczęły opierać swoją sprzedaż na mediach społecznościowych. I nie chodzi tu tylko o „tradycyjne” reklamy wizerunkowe produktów, ale o rozwijające się metody content marketingu i storytellingu, które można lepiej dopasować do grup docelowych i w oparciu o które łatwiej budować interakcję z odbiorcami.


Czego Polacy szukają na profilach marek?

Internauci zapytani, z jakich powodów „lubią” profile marek, odpowiedzieli, że chcą wiedzieć, co warto kupić (25% wskazań). Chcą też otrzymywać informacje o nowościach (23%) lub śledzić ciekawe działania ulubionej marki, np. eventy czy konkursy (22%). Mężczyzn najbardziej interesują właśnie okołosprzedażowe działania marki, jak konkursy czy organizowane wydarzenia (wskazało tę odpowiedź 34% mężczyzn i tylko 14% kobiet). Poza tym częściej od kobiet chcą utwierdzić się w przekonaniu o właściwym wyborze kupowanego produktu. Kobiety najbardziej cenią sobie bezpośredni kontakt z marką (26% wskazań) i informacje o nowościach (21%). Jednak zapytane o oczekiwania wobec działań marki w social media najczęściej wymieniają inspirowanie (oczekuje tego 31% badanych).

 

Konieczność logowania największą barierą w procesie zakupowym

Badania takie jak „M-commerce. Kupuję mobilnie” z września 2015 roku i ”mShopper 2.0” z marca 2016 roku pokazują wyraźnie, że konieczność logowania i rejestracji w sklepie to dwa najważniejsze czynniki zniechęcające konsumentów do zakupu online. Rozwiązanie w tej kwestii mogą stanowić właśnie media społecznościowe, do których użytkownicy logują się regularnie, niekiedy wielokrotnie w ciągu dnia. Badanie „Lubię to czy Kupuję to” wskazuje, że już 34% internautów loguje się w ulubionych e-sklepach poprzez profil społecznościowy. Wśród osób między 15 a 24 rokiem życia odsetek ten wynosi już 50%, a wśród badanych, którzy „lubią” i śledzą profile marek, aż 59%. Osoby wykorzystujące „social login” najczęściej używają go do logowania w sklepach internetowych (48%), a nawet na kontach elektronicznych w banku (22%), co wskazuje, że uznają taki sposób logowania za bezpieczny. Jednak zaledwie 24% firm obecnie udostępnia klientom taką możliwość.

 

Lubię to, więc Kupuję to

Jak wskazuje badanie, internauci nie tylko „lubią” i śledzą profile marek, ale także korzystają z funkcji „kup”. Zadeklarowało to 38% ankietowanych, a wśród osób, które „lubią” marki – aż 59%. Najczęściej z przycisku „kup” użytkownicy korzystają na Facebooku (60%). Co ważniejsze, internauci nie tylko „klikają”, ale też kupują. Do dokonania zakupu w social media przyznało się 32% badanych. Kupujący wywodzą się głównie z grupy tych, którzy „lubią” marki (zakupów dokonuje 60% spośród tej grupy) – spośród pozostałych zakupy w mediach społecznościowych robi na razie co dziesiąty użytkownik. Dla firm jest to ewidentny sygnał, że warto zdobywać „polubienia” i udostępniać opcję „kup” w social media, co na razie robi to tylko 28% firm.

 

Bezpośrednia interakcja

Bezpośredni kontakt z marką nawiązuje co trzeci internauta (wśród „lajkujących” marki – co drugi). To z jednej strony idealna okazja do budowania zaangażowania, a z drugiej wyzwanie i wymaganie ze strony użytkowników. Jeśli już podejmują oni kontakt z marką, to oczekują rzetelnej i możliwie szybkiej odpowiedzi. Bardziej niecierpliwa klientela preferuje kontakt z marką właśnie poprzez profil w serwisie społecznościowym i liczy na odpowiedź maksymalnie w ciągu kilku godzin, Mniej niecierpliwi wybierają kontakt przez e-mail lub udostępniany formularz.  Wymagania wobec marki rosną, jeśli internauta „lubi” jej profil.

 

Opinia klientów to potęga

Niemal dwóch na trzech internautów dzieli się informacjami o markach, zakupach i produktach za pośrednictwem social mediów. 53% użytkowników zauważa, że ich znajomi dzielą się takimi informacjami. Co najważniejsze, opinie znajomych wpływają na decyzje zakupowe badanych – pozytywne w 76%, a negatywne w 66% wskazań. Aż 56% ankietowanych przyznaje również, że aktywnie konsultuje swoje decyzje zakupowe w mediach społecznościowych. Tu również przodują osoby „lajkujące” marki – decyzje konsultuje 64% z nich i tylko 28% „nielajkujących”.

44% badanych pod wpływem opinii znajomych podejmuje spontaniczne decyzje zakupowe, a 40% zdarza się kupić produkt innej marki niż planowali. Największe zaufanie konsumentów wzbudzają właśnie pozytywne opinie i komentarze internautów – w mediach społecznościowych, na forach oraz opinie blogerów. Dopiero na drugim miejscu do zakupu przekona zaufana marka sprzedawcy. Zaledwie co dziesiąty internauta zaufa dobrej reklamie. Za to dla niemal połowy internautów już sam fakt posiadania przez markę dużej liczba fanów to znak, że jest ona jest godna zaufania.

 

Społecznościowa nieobecność – biznesowy niebyt

Badania wykorzystania Internetu i mediów społecznościowych dają dość danych, by stwierdzić, że nieobecność w mediach społecznościowych oznacza częściowe odcięcie się od źródeł przychodów. Nieobecność w social media zaczyna być przez użytkowników sieci kojarzona z błędną strategią firmy. Co trzeci internauta powie jeszcze, że to nie ma znaczenia, ale już dwie trzecie uznaje, że taka „nieobecna” marka jest „już teraz przegrana” (tak uważa 24% z tej grupy), „nie na czasie” (21%), „niedostosowana do potrzeb nowoczesnych klientów” (18%) lub „nieprzyjazna” (15%). Wśród internautów „lubiących” i śledzących marki, odsetek osób, które neutralnie oceniają nieobecność firmy w mediach społecznościowych wynosi zaledwie 15%.

Jeśli marka adresuje swoje produkty do młodych grup wiekowych (15-24 lata), obecność w social mediach jest obowiązkowa. W tej grupie, zależnie od wieku, jej brak toleruje już tylko od 8 do 22% badanych.

 

Dodatkowe korzyści dla biznesu

Portale społecznościowe są także dobrym źródłem informacji na temat działań konkurencji – potwierdziło to 76% badanych menedżerów i właścicieli firm. 84% marek ponadto deklaruje, że monitoruje opinie konsumentów w mediach społecznościowych, a 67% z nich korzysta w tym celu z dedykowanych narzędzi do monitoringu. Konsumenci bowiem oczekują reakcji ze strony marki na zgłaszane problemy czy pytania, a jeśli je otrzymają, potrafią to docenić.

Social media to z jednaj strony miejsce, gdzie znajdziemy swoich klientów, a z drugiej – potężne narzędzie marketingowe, które może przyczynić się do osiągnięcia znacznych przychodów.