zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

28 czerwca 2016

Jesteśmy produktywni, ale częściej doświadczamy konfliktów w pracy


Według danych pochodzących z raportu firmy Workfront większość z nas regularnie przekracza standardowy czas pracy, aż 82 proc. pracowników biurowych korzysta co najmniej kilka razy w tygodniu z narzędzi online (poczta, chmura) by wykonywać czynności zawodowe poza miejscem pracy. Ponad połowa pracowników robi to codziennie.


Co ciekawe, aż 81 proc. pracowników ocenia swoją produktywność jako wyższą niż współpracowników czy szefów. Co więcej, to właśnie innych pracowników obwiniamy za przeszkadzanie w pracy. Na pytanie, jaki element w pracy należałoby usprawnić by zwiększyć produktywność, najwięcej wskazań (23 proc.) otrzymała odpowiedź „inni pracownicy i zasoby”. Nieco mniej ankietowanych (18 proc.) uznało, że warto poprawić procesy biznesowe. Jedynie 11 proc. pracowników twierdzi, że produktywność można zwiększyć dzięki zastosowaniu nowocześniejszych technologii.

Pracujemy w weekendy

Być wszystkie te przeszkadzające w codziennym wykonywaniu obowiązków czynniki sprawiają, że dłużej musimy zostawać w pracy. Ponad połowa z nas loguje się każdego dnia na firmowe konta poza biurem. Aż 82 proc. robi to przynajmniej kilka razy w tygodniu. Jedynie 18 proc. pracowników deklaruje, że nigdy nie zdarza im się pracować z domu, poza standardowymi godzinami pracy.

Co więcej, aż 39 proc. pracowników deklaruje, że wykonuje obowiązki zawodowe w ciągu każdego weekendu. Znacznie mniej (28 proc.) przyznaje, że nie pracuje szóstego i siódmego dnia tygodnia. Sporadycznie (kilka razy w miesiącu bądź przynajmniej jeden weekend miesięcznie) zdarza się to jednak aż 72 proc. pracowników biurowych.

Ważne jest by poznać przyczynę pracy po godzinach. Dla większości z nas (ponad połowa deklaracji) jest to jedyna okazja by nadrobić zaległości lub zrobić coś „na zapas”. Natomiast 39 proc. respondentów uważa, że w standardowych godzinach pracy po prostu brakuje im czasu by wykonać wszystkie zadania. Natomiast aż w ¼ przypadków mamy do czynienia z sytuacją, że praca poza biurem, poza godzinami pracy jest oczekiwana przez organizację. W przypadku 22 proc. pracowników chodzi o to, by być dostępnym dla klientów i kontrahentów także w innych porach dnia.

Im więcej pracujemy, tym mniej czasu spędzamy na regeneracji i zbieraniu sił do dalszych działań. Największa liczba pracowników spędza na obiedzie lub lunchu nie dłużej niż pół godziny. Jedynie nieco ponad jedna czwarta pracowników pozwala sobie na godzinny posiłek. Natomiast aż 11 proc. przyznaje, że zajmuje im to tylko kwadrans, a jeszcze większa liczba (13 proc.), deklaruje, że w ogóle nie robi przerwy na posiłek w ciągu dnia pracy.

Współczesny pracownik jest tak zapracowany, że na później odkłada nie tylko posiłek, ale nawet wyjście do łazienki. Ponad połowa pracowników korporacji przyznała, że zdarza się im zrezygnować z wizyty w toalecie na rzecz pogoni za terminami.

Co i kto przeszkadza nam w pracy?

Zdecydowana większość pracowników biurowych (57 proc.) uważa, że bezproduktywne, ciągnące się jak makaron spotkania firmowe są największą zmorą w ciągu dnia pracy i w największym stopniu przeszkadzają w wykonywaniu ważnych obowiązków. Niewiele mniejsza grupa (40 proc.) za najbardziej uciążliwe w pracy uważa nieustający maraton czytania i odpisywania na e-maile. Wszystkie te przeszkadzające czynniki sprawiają, że pracownicy sami zauważają, że mają coraz mniej czasu by zajmować się sprawami ściśle związanymi z obowiązkami. Szacują, że jedynie 46 proc. tygodniowego czasu pracy zajmuje im „czysta praca”, natomiast aż 12 proc. czasu marnowanych jest na zajmowanie się pocztą elektroniczną (sortowanie, czytanie, odpisywanie maili), a jedną dziesiątą czasu pracy zajmują czynności administracyjne.

Te trudne warunki pracy przekładają się na powstawanie sytuacji konfliktowych. O ile z badań Workfront za 2014 r. wynikało, że 80 proc. pracowników doświadczyło różnego rodzaju konfliktów w pracy, to rok później odsetek ten wynosił już 90 proc.

Na szczęście sami o sobie mamy wysokie mniemanie. Ok. 95 proc. z nas ocenia siebie samych jako mocno produktywnych, 91 proc. uważa jest wsparciem przynajmniej dla jednej osoby w firmie, a 87 proc. chwali się tym, że szefostwo słucha ich opinii.