Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 

Każdego roku ustawodawca przygotowuje ponad

25 000 stron aktów prawnych

Podpowiemy Ci, jak poradzić sobie w gąszczu tak często zmieniających się przepisów. 

Zapisz się na Newsletter Prawny Sage

Czas na świadomą transformację cyfrową w przemyśle [WYWIAD]

Czas na świadomą transformację cyfrową w przemyśle [WYWIAD]

#GotowiNaZmiany

11 czerwca 2019

Zarządzanie

Transformacja cyfrowa postępuje w procesach produkcyjnych na całym świecie – klienci mają coraz większe wymagania, co oznacza, że firmy muszą inwestować, aby zdobyć przewagę – tym samym zabezpieczając swój wzrost i ulepszając produkty – mówi Jason Chester, Dyrektor Globalnego Programu Partnerskiego w InfinityQS


[Sage] O czym powinni pamiętać przedsiębiorcy, aby nadążyć za cyfrową transformacją?


[Jason Chester] Istnieje nowy rodzaj „inteligentnych” rozwiązań – chodzi o przyszłość tych aplikacji w ramach biznesu, takich jak inteligentny ERP, inteligentny CRM, inteligentne rozwiązania do automatyzacji marketingu, inteligentne finanse, inteligentny HR i tak dalej.


Jeśli spojrzeć na ostatnie 20 lub 30 lat, duże organizacje wykorzystały monolityczne systemy do automatyzacji wielu procesów biznesowych, cyfryzując przede wszystkim te najprostsze procesy. Patrząc na organizacje produkcyjne, banki, ubezpieczycieli i sprzedawców detalicznych – korzyści jakie przynoszą te aplikacje, zostały już osiągnięte. Zyski z dotychczasowej automatyzacji szybko maleją – trudno jest poczynić postępy w zakresie usprawnień w firmie.


Jednocześnie firmy te muszą zrozumieć, że rynki, na których operują, znacząco się zmieniają. Jeśli spojrzymy na produkcję, istnieją poważne zmiany trendów konsumenckich, takie jak utrata lojalności wobec marki. Klienci mogą natychmiast przejść do trybu online i porównać różne produkty pochodzące z różnych źródeł. Dzięki logistyce globalnej można otrzymywać produkty wysyłane z takich miejsc jak Ameryka Południowa czy Chiny, prawie w tak łatwy sposób, jak z naszych rynków krajowych.


Firmy nie mogą reagować na tę zmianę tradycyjnymi metodami. Przechodzimy teraz z ery automatyzacji, w której byliśmy od 2-3 dekad, do czasów, które nazywam erą optymalizacji.


Prawdziwa optymalizacja dotyczy zaawansowanego planowania. Dlaczego ważne jest, aby liderzy branży produkcyjnej to zrozumieli?


Zaawansowane planowanie to bardzo trudny i złożony problem. „Nowe” technologie, czyli sztuczna inteligencja (AI), Big Data i Internet Rzeczy (IoT), mogą wspierać złożone problemy optymalizacyjne w branżach, takich jak produkcja i łańcuch dostaw. Inteligencja zostanie wbudowana w aplikacje, zapewniając operatorom zaawansowane możliwości planowania. Szereg procesów oraz podejmowanie decyzji zostaną zautomatyzowane, a tym samym możliwe będzie stworzenie inteligentnych, autonomicznych aplikacji w biznesie.


Jest to bardzo znacząca zmiana, którą wprowadzamy w sektorze produkcyjnym, spowodowana takimi trendami jak Industry 4.0 oraz inteligentna produkcja.


O czym powinni pamiętać liderzy produkcji?


Ważne jest, aby liderzy skupili się na procesach produkcyjnych. Spójrzmy na anatomię producenta w szerokim tego słowa znaczeniu – to materiały i komponenty pochodzące z jednego końca oraz wyroby gotowe i półprodukty wychodzące z drugiego. Wiele organizacji, dużych i małych, zainwestowało sporo w rozwiązania dla przedsiębiorstw, w takich obszarach jak planowanie zasobów przedsiębiorstwa (ERP), łańcuch dostaw i logistyka dystrybucji.


Kiedy przyjrzymy się samemu procesowi produkcyjnemu, od momentu, gdy surowiec trafi na halę produkcyjną, do momentu, gdy produkt go opuści – niezwykle zaskakujące jest, na jak wielu ręcznych procesach wciąż się opiera produkcja. Odwiedzam co tydzień firmy produkcyjne, które są bardzo zaawansowane z perspektywy technologii i przez lata inwestowały w nowoczesne systemy. Potem okazuje się, że zatrzymały się one na hali produkcyjnej – wciąż widzę tam operatorów, którzy chodzą z papierowymi formularzami, spisując dane procesu produkcyjnego lub wyniki testów jakości.


To bardzo nieefektywne, takie podejście blokuje potencjał, jaki mają te firmy. U niektórych producentów prowadzi to do efektywnego wykorzystania zasobów na poziomie zaledwie 60 lub 70 procent. Dzieje się tak właśnie dlatego, że przedsiębiorcy ci polegają na procesach wysoce manualnych, w których nie pobiera się danych z produkcji automatycznie oraz nie wykorzystuje zaawansowanej technologii do dynamicznego ulepszania procesów w czasie rzeczywistym.


Co stanie się z producentami, którzy nie podążą za zmianą?


Producenci mają ogromną presję cenową – muszą przyspieszyć procesy, tworzyć produkty tańsze i coraz lepsze. Klienci nie są już tak lojalni wobec marki, jak miało to miejsce kilku lat temu, kiedy mieliby skłonność do wybierania cały czas tego samego produktu. Teraz, jeśli mają złe doświadczenia, po prostu wybiorą inny produkt, o jednakowej jakości, którego cena będzie nawet niższa.


Istnieje ryzyko związane z brakiem rozwiązania dla tych problemów. Producent, o którym mowa, nawet gdyby kontynuował osiąganie wzrostów, może zostać tak zmarginalizowany, że nie będzie w stanie przetrwać na rynku w przyszłości.


Jakie są Pana rady dotyczące cyfrowej transformacji biznesu?


Firmy powinny zrozumieć, że cyfrowa transformacja nie może ograniczać się do niektórych obszarów. Należy spojrzeć na firmę całościowo, a następnie wdrożyć takie rozwiązania, które pozwolą osiągnąć jej cele strategiczne.


Prawdopodobnie sama technologia ma bardzo małą wartość. Jeśli spojrzymy na iPhone'a i rozbierzemy go na części składowe, będą one warte zaledwie kilka dolarów. Ale ludzie z przyjemnością wydają setki, jeśli nie tysiące dolarów na iPhone'a, ze względu na możliwości, jakie on daje, czyli na to, gdzie tworzona jest wartość. Cyfrowa transformacja wymaga tworzenia wartości, otwierającej przed nami możliwości.


Można mieć inteligentną fabrykę i wysoce zaawansowaną cyfrowo firmę, ale jeśli nie mamy modelu innowacji biznesowych lub produkcyjnych, odpowiadającego potrzebom rynku, będzie to bardzo kosztowna strata czasu.


Jak otwarci na technologię są zarządzający przedsiębiorstwami, szczególnie w produkcji?


„Młodsi” dyrektorzy wyższego szczebla zajmują wysokie stanowiska w dużych organizacjach produkcyjnych, które są otwarte i wiedzą, jak dużo technologia może zrobić dla ich firm. Wcześniej osoby na stanowiskach typu Chief Experience Officer, pomimo doświadczenia w tradycyjnej produkcji, nie widziały tych szans równie wyraźnie. Świeża grupa starszych menedżerów i operatorów jest bardzo dobrze wykwalifikowana w dziedzinie technologii informacyjnych (IT). Kiedy przychodzą do produkcji, okazuje się, że nie widzą wystarczającego wykorzystania technologii w procesach produkcyjnych, a to napędza dużą zmianę.


Z moich własnych rozmów z zarządzającymi managerami wynika, że koncentrują się oni raczej na inteligencji i analityce, podczas gdy poprzednio było to głównie zarządzanie procesami, takimi jak usprawnienie łańcuchów dostaw czy automatyzacja procesu generowania faktur.



Bezpłatne konsultacje

Czy firmy powinny bać się chmury?


Bez wątpienia chmura to przyszłość. Koncepcja przechowywania danych we własnej infrastrukturze będzie w przyszłości niemal tak dziwaczna, jak sugerowanie, że producenci wytwarzają własną energię elektryczną. Jeśli jesteś producentem i nie zarabiasz na tworzeniu systemów, aplikacji lub centrów danych, to po co inwestujesz w ich rozwój na własną rękę? Pozostawmy wiedzę technologiczną ludziom, którzy żyją z dostarczania technologii jako narzędzia.


Tak szeroko komentowana sztuczna inteligencja odnosi sukcesy tylko dzięki ogromnym zestawom danych, do których obsługi potrzeba ogromnej mocy obliczeniowej. Ale z drugiej strony nie potrzebujemy takiej mocy przez cały czas. Firmy mogą potrzebować mocy obliczeniowej na przykład, jeśli tworzą środowisko symulacyjne lub procedurę modelowania. Dlaczego nie miałyby po prostu płacić za rzeczywisty czas jej używania, a nie za bardzo drogie zasoby własne?


Kiedyś rozmawiałem z kilkoma światowymi producentami o chmurze – twierdzili, że nie są oni gotowi na przetwarzanie w tym modelu i nie rozważają przejścia do chmury, ponieważ obawiają ryzyka i braku dostępności. Następnie zadzwoniłem do nich sześć miesięcy później i dyrektorzy ds. IT mówili mi, że mają problem, bo stali się firmą działającą w chmurze, pomimo że mają systemy działające we własnym centrum danych. Tymczasem dzięki firmom działającym w chmurze nasze dane będą o wiele bardziej bezpieczne niż w serwerowni w fabryce. Korzystanie z tego modelu będzie ponadto uwarunkowane kwestiami ekonomicznymi – w tym sensie, że jeśli chcemy wykorzystać obszary takie jak sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe, to oczywiście nie podejmiemy decyzji o budowie centrum danych, wartego dwa miliardy dolarów.


Jak technologia może złagodzić skutki globalnych zmian, które dotykają producentów z różnych stron świata?


Technologia może pomóc w oczywistych kwestiach, takich jak dostępność pracowników, zastąpienie prostych czynności wykonywanych dotychczas przez ludzi. Jeśli cofniemy się o krok, kwestie takie jak Brexit i wojny handlowe są jedynie oznakami bardziej globalnego środowiska gospodarczego, funkcjonującego w czasie rzeczywistym.


Producenci muszą stworzyć cyfrowe, inteligentne środowisko, które może reagować na zmiany zachodzące na rynkach niemal w czasie rzeczywistym. Mało kto może sobie pozwolić na reakcję opóźnioną o 2 lata, bo na przykład tyle trwa przestawienie kluczowych procesów w firmie. Wraz z rozwojem e-commerce konkurencja może pojawić się niemal z dnia na dzień i odebrać nam rynek. Możemy również przegapić okazje rynkowe, jeśli na przykład, nie będziemy mieli wystarczającej ilości zapasów, a popyt nagle wrośnie. Firmy muszą nauczyć się znacznie lepiej reagować na zmiany zachodzące w globalnym środowisku.



Jason Chester jest Dyrektorem Globalnego Programu Partnerskiego w InfinityQS – firmie, która dostarcza oprogramowanie Static Process Control (SPC) i usługi dla producentów na całym świecie. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w branży IT zarówno w obszarze przedsiębiorstw, jak również jako analityk i autor tekstów specjalistycznych.



Sage ©Sage Group plc 2018 . ®Wszelkie prawa zastrzeżone
/*gatedcontent/