zadzwoń:

22 455 56 01

Jeżeli potrzebujesz pomocy odwiedź nasze:

Centrum Wiedzy

lub

Zadzwoń 

Jeśli masz pytanie

zadzwoń:

22 455 56 00

lub

Wypełnij formularz kontaktowy

Oddzwonimy do Ciebie 

 
3 proste strategie łamania silosów i przyspieszenia rozwoju firmy

3 proste strategie łamania silosów i przyspieszenia rozwoju firmy

30 sierpnia 2018

Zarządzanie

W superszybkiej gospodarce opartej o wiarygodne dane kluczowe znaczenie ma współpraca. Rozumiana zarówno jako kooperacja między zewnętrznymi podmiotami, jak i działami wewnątrz firmy. Dlatego tak ważne jest burzenie wewnętrznych silosów, które spowalniają procesy biznesowe, zwiększają konkurencję między zespołami i biurokrację, ostatecznie utrudniając współpracę. Podpowiadamy, jak pozbyć się silosów w trzech prostych krokach.


Coraz więcej menedżerów uważa, że silosy mają negatywny wpływ na rozwój firmy, a 42% kierowników wyższego szczebla chce się ich pozbyć.


Silosy hamują rozwój


Niezależnie od tego, czy silosy rozumiemy jako fizyczne działy, różne platformy programowe czy procedury, ludzie w obrębie silosów muszą współpracować. Im wyższe i grubsze bariery pomiędzy nimi, tym trudniej o współpracę i tym większe hamulce rozwoju. Bariery przede wszystkim wstrzymują komunikację. Nieskuteczna komunikacja uniemożliwia współpracę, która może prowadzić do pracy w odseparowanych od siebie zespołach, które nie mają informacji o tym, co dzieje się w innym miejscu organizacji.


W swojej książce The Silo Effect, antropolog i dziennikarka Financial Times Gillian Tett opisuje, w jaki sposób Sony zostało zniszczone przez korozyjne działanie "siloryzacji". U szczytu swojej siły wielonarodowa firma technologiczna została zreorganizowana, w taki sposób, że powstało wiele „pod-firm” w ramach jednej marki. To początkowo przyczyniło się do wzrostu wydajności i zysków (w latach 90. XX w.). Ale w późniejszym okresie silna firma Sony przegrywała na rynku przez negatywny wpływ wewnętrznej konkurencji.


2. Silosy operacyjne


Zdarza się, że wraz z rozwojem firmy, Twoje zespoły mogły zostać niewłaściwie ustawione. Przykładowo – próbując dowiedzieć się, dlaczego klient złożył skargę, niekiedy trzeba skonsultować się z co najmniej pięcioma osobami, aby uzyskać pełną informację. Poszczególne działy zamieniają się w zamknięte silosy, odgrodzone od siebie nawzajem, motywowane przez różne cele. Tworzy się środowisko, w którym poszczególne zespoły nie koncentrują się na osiąganiu tych samych wyników biznesowych. Powstanie rywalizujących ze sobą silosów powoduje, że firma zmaga się z utratą wydajności. Ta z kolei jest wynikiem duplikacji pracy, wstrzymywaniem projektów, niekompletnymi planami i marnym planowaniem biznesowym. Mimo że wszystkie osoby w zespołach są zajęte, poszczególne departamenty nie są skuteczne tak, jak mogłyby być, gdyby wszyscy pracowali nad wspólnymi celami.


Rozrost silosów może zaślepić organizację, co utrudnia menedżerom uzyskanie szczegółowego i dokładnego obrazu mocnych i słabych stron firmy oraz możliwości. Dla 81% z 1100 marketerów ankietowanych przez Experian, agencję raportującą kredyty konsumenckie, problem polegał na "prawdziwie holistycznym zrozumieniu potrzeb klientów".


Integracja danych klientów w czasie rzeczywistym była głównym problemem dla 54% respondentów, podczas gdy prawie połowa z nich winę za trudność integracji różnych źródeł danych. Dostęp do informacji w całej organizacji został również wskazany jako kluczowy problem przez prawie połowę ankietowanych. Obecność silosów pogłębia każdy z tych problemów.


Silosy prowadzą do walk biznesowych


Silosy zakłócają organizacyjną współpracę i są źródłem nieefektywnej współpracy. Potwierdziło to ponad dwie trzecie z 500 liderów HR analizowanych przez dostawcę usług rozwojowych Koreo.


W swojej książce Silos, Politics and Turf Wars, ekspert ds. Zarządzania, Patrick Lencioni, mówi: "Silosy powstają nie z powodu tego, co menedżerowie robią celowo, ale raczej z powodu tego, czego nie potrafią: dostarczania sobie i swoim pracownikom przekonującego kontekstu do współpracy."


Jak rozbić szkodliwe silosy?


W przedsiębiorstwach warto tworzyć środowisko skłaniające poszczególne działy nie do rywalizacji, ale do wspólnej pracy:


Oto trzy sposoby na rozbicie silosów w Twojej firmie:


1. Stwórz zespół liderów


Jeśli chcesz rozbić silosy w swojej firmie, Twój zespół przywódczy musi stworzyć wizję, która zachęci do współpracy menedżerów i pracowników. Zacznij od upewnienia się, że Twój lider przywiązuje się do zmian i łączy to z długoterminowymi celami Twojej firmy.


Zmieniając mentalność biznesu i wszystkich jego członków, będziesz w stanie wzmocnić morale ludzi, aby współpracowali dla dobra firmy. Zapewniając ten poziom zaufania wszystkim pracownikom, Twoja firma będzie czerpać korzyści z takiego podejścia.


2. Zastanów się nad wdrożeniem technologii chmurowej


Jeżeli jeszcze nie wdrożyłeś technologii chmurowej, przełącz się na rozwiązanie finansowe w chmurze, w którym różne aplikacje, obciążenia i kanały komunikacyjne przechowywane wcześniej przez serwery wewnętrzne są hostowane w zdalnym centrum danych. Będziesz mógł zapomnieć o przesyłaniu plików między silosami za pośrednictwem poczty elektronicznej, a niekończąca się komunikacja mailowa i nieodebrane komunikaty odejdą do przeszłości.


Dzięki pracy w chmurze wszystkie istotne dla pracy materiały będą dostępne w jednym centralnym systemie online, prowadząc do bardziej przejrzystego środowiska biznesowego.


Dzięki temu, że wszyscy pracują na plikach z jednej bazy danych, wszelkie informacje mogą być aktualizowane w czasie rzeczywistym przez wszystkich upoważnionych pracowników za pośrednictwem bezpiecznego logowania. Oznacza to koniec kłopotów wynikających z pracy na nieaktualnych plikach.


Korzystając z sieci hostowanej w chmurze, pracownicy mogą pracować z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu i w dowolnym czasie. Ta elastyczność zwiększa komfort i efektywność pracy.


Twoje dane są zabezpieczone, ponieważ informacje są przechowywane zdalnie, a nie na konkretnych urządzeniach w siedzibie firmy. Jeśli sprzęt zostanie skradziony lub uszkodzony, twoje dane pozostaną bezpieczne i poza zasięgiem nieautoryzowanych osób.


3. Zachęcaj swoich pracowników do wychodzenia poza silosy


Zaproponuj pracownikom zachęty do pracy poza swoimi silosami. Dobrym sposobem może być wplecenie elementów grywalizacji. Daj pracownikom punkty i nagrody za pomyślne osiągnięcie celów związanych z pracą, współpracę z innymi i wykonywanie zadań, odpowiadanie na pytania lub wykonywanie innych czynności wzmacniających wychodzenie poza utarte schematy.


Firmy działające w ten sposób mogą zwiększyć łączną aktywność o ponad 20%, co pomaga w kształtowaniu twórczych zachowań wspierających osiąganie lepszych wyników.


Praca w silosach powoduje wiele problemów, z którymi muszą borykać się rozwijające się przedsiębiorstwa. Jest też elementem hamującym rozwój zawodowy pracowników. Dlatego chcąc osiągać lepsze wyniki zarówno ogólnofirmowe, jak i na szczeblu poszczególnych działów, warto zaimplementować procedury wspierające burzenie ścian silosów. Na całe szczęście z pomocą przychodzi także technologia informatyczna, dająca wygodne, wspierające efektywną pracę narzędzia chmurowe. Warto z niej korzystać, by zamiast hamować – rozwijać współpracę między działami i poszczególnymi pracownikami w firmie.